אישור יבוא מוצרי תעבורה

אישור יבוא

יבוא וסחר במוצרי תעבורה

מוצרי תעבורה

אנו ב- ג'י.פי.סי מלווים יבואני כלי תחבורה ויצרנים מקומיים בתהליך בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה עבור מוצרי תעבורה כגון חלפים לרכב וכלי תחבורה שונים. כמות הידע והניסיון שצברנו עד כה מאפשרים לנו להוציא לפועל את הפרויקטים ביעילות מרבית תוך ביצוע הבדיקות הרצויות בלבד ולא מעבר לכך. אנו ב- ג'י.פי.סי מאפשרים ליבואנים להתעסק בפן השיווקי של המוצר ולא בבירוקרטיה בדרך להשגת אישורי היבוא לצורך שחרור מוצר מהמכס, לפרטים נוספים צרו קשר.

משרד התחבורה אגף רכב תחום סחר יבוא וייצור הוא הגוף שמפקח על בתי מסחר ומפעלים לחלקי חילוף, יבואני אביזרים לרכב, יצרני מרכבים וגרורים ויבואני חלקי חילוף מאושרים בהתאם לנוהל בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה. הפיקוח נעשה ע"י קביעת נהלים להבטחת תכנון וייצור נאות של מוצרי תעבורה, רכיבי רכב וגרורים תוך עמידה בתקנות תעבורה ותקנים.

אגף הרכב ושירותי תחזוקה במשרד התחבורה הנו ה"רשות" הרגולטורית האחראית בישראל על כלי רכב ומוצרי תעבורה. לאור הסמכות שהוענקה בחוק קבע האגף בהוראת נוהל זו את מדיניותו בתחום מוצרי תעבורה. הוראת הנוהל כוללת את המדיניות הרגולטורית בייצור, ביבוא ובשיווק מוצרי תעבורה בישראל. הדרישות המובאות בנוהל מתייחסות למוצרי התעבורה המשמשים ככלי רכב על פי הגדרתם בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים התשמ"ג 1983. ההוראה מתווה את המדיניות הרגולטורית ואת דרישות החובה בייצור, ביבוא ובשיווק מוצרי תעבורה בישראל. ההוראה מסבירה את הצורך בסווג מוצרי התעבורה ובקביעת דרישות תקן, דרישות תיעוד, דרשות סימון ועוד. בנוסף לאמור ההוראה מפרטת את אפשרויות ומסגרות היבוא השונות, את התחייבויות היבואן כלפי הרשות, את מחויבויות היבואן כלפי הלקוחות ואת עקרונות הפיקוח והבקרה המופעלים ע"י הרשות והמעבדות המוסמכות לרכב במטרה לאכוף את קיום ההוראה.

מכון התקנים לוגו

דרישות מקדימות ליבואן הסוחר בציוד תעבורה.

על יבואן, המבקש לעסוק בייבוא וסחר במוצרי תעבורה להצטייד מראש ברישיון לסחר במוצרי תעבורה מטעם אגף הרכב במשרד התחבורה שיינתן בכפוף לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 פרק ז' סימן ג' וסימן ד' ובהתאם לקבלת היתר עבור בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה ובכלל זה:

  1. לרשות היבואן מקום ומבנה מתאימים לאחסון ושיווק מוצרי תעבורה.
  2. לרשות היבואן ציוד הדרוש לשיווק מוצרי תעבורה.
  3. היבואן הוא איש מקצוע שמתקיימים לגביו התנאים המפורטים בחוק או שעומד לרשותו איש מקצוע כאמור בחוק ובכלל זה: הוא בעל ניסיון מוכח של שנתיים לפחות בסחר במוצרי תעבורה מהסוג שמבקש היבואן לסחור בהם, או שהוא בעל תעודת מקצוע באחד או יותר ממקצועות רכב.
  4. על היבואן להפעיל מנגנון תפעולי תומך שיאפשר עמידה במכלול הדרישות המובאות בתקנות התעבורה, בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 ובהוראות הנוהל שעיקרם:
    א. יבוא מוצרי תעבורה שהתקבל לגביהם אישור הרשות/מעבדה מוסמכת לרכב עבור בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה.
    ב. קיום התחייבויות כלפי הרשות והמעבדות המוסמכות.
    ג. קיום התחייבויות כלפי הלקוחות ובכלל זה חבות למוצר הנסחר על ידו, קריאה חוזרת טיפול ומעקב בתלונות לקוח ועוד.

במקרה ויתברר כי בוצע שיווק של מוצרי תעבורה שאינם מקיימים את הוראות הנוהל והשימוש בהם עלול לפגוע בבטיחות ובשלום הציבור, יפעל משרד התחבורה לאלתר לצמצום הנזקים הבטיחותיים לאזרח על ידי הפסקת הסחר במוצרים אלה, להפסקת יבוא המוצר מהמקור הרלוונטי וביטול בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה ופרסום הוראת איסוף המוצרים מן המדפים.

בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה ביבוא מוצרי תעבורה לפי צו יבוא חופשי

ככלל, מוצרי תעבורה המיובאים לארץ נחלקים לשתי קטגוריות כדלקמן:

  1. שחרור מוצרי תעבורה מהמכס המופעים בטבלה שבתוספת השנייה בצו יבוא חופשי (להלן: 'מוצרי תקן') התאפשר לאחר שהוכח לגביהם כי עומדים בדרישות החובה למוצרי תעבורה – דרישות תקן (להלן: 'דרישות תקן') שפורסמו במקביל לנוהל זה.
  2. מוצרי תעבורה שאינם מופיעים בטבלה שבתוספת השנייה בצו יבוא חופשי, שחרורם מהמכס יעשה עפ"י הכללים הנהוגים ביבוא חופשי וללא התערבות של משרד התחבורה או המעבדות המוסמכות לרכב.
מדיניות יצור/יבוא של מוצרי תעבורה המיוצרים על פי תקינה אירופאית

בהסתמך על תהליכי ההתעדה של כלי רכב נקבע כי, תיעוד הנדרש על פי תקינת כלי הרכב יהווה אישור על עמידת מוצר התקן בדרישות התקן וכן, אישור ליכולת יצרן מוצר התעבורה לקיים את היצור הסדרתי על פי אמות מידה מקצועיות ובינלאומיות מקובלות. באשר למוצרי תעבורה שאינם חייבים בדרישות תקן קיימת התנהלות כוללת של חבות מוצר, של חובת בטיחות כללית ושל שילובם הבטוח בכלי רכב ובמערכותיהם. גיבוי לדרישות אילו כוללות חוקים של הפרעות אלקטרו מגנטיות, דרישות קרינה ואי שימוש בחומרים מסוכנים הנפרסים בדרישות הדירקטיבות האירופאיות. בכדי לאפשר השתלבות של מוצרים אילו שהינם ללא חבות תקן וללא מטריה כוללת של החוקים במדינות הקהילה האירופאית קבע משרד התחבורה כללים נוספים כדוגמת: הצהרת יבואן ואחריותו של היבואן לבטיחות ואיכות המוצר.

מדיניות יצור/יבוא של מוצרי תעבורה המיוצרים על פי תקינה פדרלית של ארה"ב ומיובאים מארה"ב

הרגולציה הפדרלית של ארה"ב קובעת את חבות היצרן על מוצר התעבורה, את דרישות התקינה והסימון ואת העונשים הצפויים במידה ואינם מקיימים את הדרישות. אין הרגולציה קובעת דרישות לבקרה ותיעוד. במילים אחרות, יצור מוצרי התעבורה מתבצע על פי הצהרה עצמית של היצרן. תקנות התעבורה הישראליות אינן מסתפקות בהצהרות היצרן ומחייבות את משרד התחבורה לקבוע את דרישות היבוא של מוצרי תעבורה אלה ולבצע בקרה ואכיפה כדי להבטיח, מעבר לכל ספק, כי מוצרי התעבורה המיובאים עונים לדרישות שנקבעו.

מדיניות יצור/יבוא למוצרי תעבורה המיוצרים על פי תקן ישראלי ותקינה בינלאומית

קיימים מוצרי תעבורה בטיחותיים שלגביהם קבעה הרשות חובת עמידה בתקנים ישראלים, בתקני בטיחות ואיכות בינלאומיים. דרישות אילו נקבעו לאחר שהרשות מצאה כי תוספת דרישות תקינה יש בהם בכדי לתרום להגברת בטיחות ושלום הציבור.

מדיניות יצור/יבוא למוצרי תעבורה המיוצרים על פי תקן ישראלי רשמי (ת"ר)

קיימים מספר מוצרי תעבורה בטיחותיים שלגביהם נקבעה חובת עמידה בתקן ישראלי רשמי. חובת עמידה בדרישות תקן רשמי נקבעה ע"י משרד הכלכלה שהינו הגורם הרגולטורי האחראי לתקנים אלה. חובת עמידה בדרישות לגבי מוצרי תעבורה אלה הינה במסגרת חוקיות התקן הרשמי. מדיניות רגולטורית למוצרי תעבורה אשר אינם מוצרי תקן באופן כללי, מוצרי התעבורה שאינם נדרשים בדרישות תקן יהיו מותרים ביבוא חופשי עם בכפוף לעמידה בכללי הבטיחות, האחריות, רישיון הסחר וכל יתר הדרישות המחויבות בהתנהלות השוטפת בבואנו לקבוע את דרישות החובה הישראליות למוצרי תעבורה עלה הצורך במיון ושיוך המוצרים לקבוצות הומוגניות ככל שניתן ולקבוע לגבי כל קבוצת שיוך את הדרישות הרגולטוריות וההתנהלות של כל קבוצת מוצרים.

מיון ושיוך מוצרי התעבורה לקבוצות רגולטוריות

כנגזרת ממדיניות כלי הרכב ומידת המעורבות הרגולטורית של מדינות הקהילה האירופאית והתקינה הפדרלית של ארה"ב בוצעה חלוקה של מוצרי התעבורה לקבוצות רגולטוריות ולקבוצות שיוך ייחודיות כגון: סוגי מוצרים, תוספות בטיחותיות לרכב, אביזרי נוחות, נתיבי יבוא, יבוא מקביל, אישי ועוד. תהליך השיוך נעשה בקפידה רבה והתבסס על רמת ההשפעה של המוצר על בטיחות משתמשי הדרך השונים במהלך התפעול השוטף ו/או בעת הופעת תקלה. לכל קבוצה נקבעו דרישות תקן ו/או דרישות איכות מתאימים.

קבוצה 1

מוצרי תעבורה שקיימות לגביהם דרישות תקינה במסגרת התקינה האירופאית לרכב דוגמאות: צמיגים, מוצרי בלימה, רפידות, צלחות, תופים, פנסים. משויכים לקבוצה זו מוצרים שהוגדר ברגולציה על ידי מדינות הקהילה האירופאית והרשות הב של ארה"ב כפריטים בעלי השפעה קריטית על בטיחות משתמשי הדרך השונים. מוצרים אלה צוינו מפורשות בדרישות התקינה של כלי הרכב ונדרשה לגביהם החובה לעמוד בדרישות דירקטיבות/סטנדרטיים.

קבוצה 2

מוצרי תעבורה שקיימת לגביהם חובת עמידה בתקן ישראלי או בתקן בינלאומי וכן, השייכים למערכת שקיימות לגביה דרישות תקינה במסגרת התקינה האירופאית לרכב דוגמאות: מראות, לוחיות סימון בכלי רכב. לקבוצה זו משויכים מוצרים המורכבים במערכות שהוגדרו ברגולציה של מדינות הקהילה האירופאית והרשות הפדרלית של ארה"ב כמערכות בעלות השפעה קריטית על בטיחות משתמשי הדרך השונים. על המערכות הללו חלה חובת עמידה בדרישות תקן ישראלי או סטנדרט בינלאומי.

קבוצה 3

מוצרי תעבורה שאינם נדרשים לקיים דרישות תקן אך נדרשים בדרישות איכות, מוצרים אילו שייכים למערכת שקיימות לגביה דרישות תקינה במסגרת התקינה האירופאית דוגמאות: מתלים, תאי בילום, מפרקים קרדניים. המערכות צוינו מפורשות בדרישות התקינה של כלי הרכב ונדרש לגביהם החובה לעמוד בדרישות דירקטיבות/סטנדרטים אולם, לגבי המוצר עצמו לא קיימת כל דרישה בתקן ישראלי או בסטנדרט בינלאומי.

קבוצה 4

מוצרי תעבורה מוספים שאינם נכללים במסגרת קו היצור של הרכב ושיש לגביהן חובת דרישות ע"פ ת"י ו/או תקן בינלאומי, דוגמאות: משולש אזהרה, קסדות מגן, לוחות רישוי. מוצר תעבורה ששויך לקבוצה זו הינו מוצר מוסף לרכב שאינו נכלל במסגרת קו היצור ואין לגביו דרישות תקינה פרטנית במסגרת תקינת כלי הרכב, אך קיימות לגביו דרישות תקינה ע"פ תקן ישראלי או תקן בינלאומי.

קבוצות שיוך ייעודי:
  1. מוצרי תעבורה המיועדים לשימוש בציוד מכני הנדסי ומלגזות הרמה.
  2. מוצרי תעבורה המותרים ביבוא אישי.
  3. מוצרי תעבורה משומשים.
  4. מוצרי תעבורה המיועדים לרכבי אספנות.
  5. מוצרי תעבורה המיועדים לטרקטורונים, טרקטורי משא ורכב שטח.
  6. מוצרי תעבורה המיועדים למטרות מיוחדות.
  7. מוצרי תעבורה המיובאים במסגרת היבוא המקביל.

מדיניות היבוא של מוצרי תעבורה לישראל כפי שנקבעה בדרישות התקן מציבה מכלול דרישות מהיבואן שקיבל היתר עבור בקשה לרישיון יבוא משרד התחבורה. המדינה מטילה על היבואן את האחריות הכוללת לכל המוצרים המיובאים על ידו. להשלמת התהליך הוטלה על המעבדות המוסמכות לרכב החובה לערוך ליבואני המוצרים בדיקות בבתי המסחר ו/או בחצר היבואן ו/או בנמל ו/או במעברי הגבול במטרה לבחון את התנהלותו הכוללת של היבואן בהתאם למדיניות ולדרישות הרשות.