אישור יבוא ציוד רפואי אביזרים ומכשירים רפואיים (אמ"ר)

אישור יבוא ציוד רפואי

יבוא ציוד רפואי מכון התקנים, משרד הבריאות אישור יבוא אמר

אביזרים ומכשירים רפואיים (אמ"ר)

אנו ב- ג'י.פי.סי מלווים יבואני ציוד רפואי ויצרנים מקומיים בתחום המכשור הרפואי במתן אישורי משרד הבריאות אישור יבוא אמר (אמ"ר). כמות הידע והניסיון שצברנו עד כה מאפשרים לנו להוציא לפועל את הפרוייקטים ביעילות מירבית תוך ביצוע הבדיקות הרצויות בלבד ולא מעבר לכך. אנו ב- ג'י.פי.סי מאפשרים ליבואנים לעסוק בפן השיווקי של המוצר ולא בבירוקרטיה בדרך להשגת אישורי היבוא לצורך שחרור מוצר מהמכס, לפרטים נוספים צרו קשר.

אגף ציוד רפואי (אמ"ר – אביזרים ומכשירים רפואיים) אחראי על רישום ציוד רפואי. משרד הבריאות אישור יבוא אמר (אמ"ר) נועד לצורך יבוא ציוד רפואי במדינת ישראל. ציוד רפואי מיוצר ומשווק בישראל רק אם הוא ציוד רפואי רשום בהתאם לתנאי הרישום או אם הוא מנוי בתוספת השנייה בחוק הציוד הרפואי. מטרת הרישום היא להבטיח את הבטיחות והיעילות של האביזרים והמכשירים הרפואיים הנמצאים בשימוש במערכות הבריאות במדינת ישראל. הכנסתו של ציוד רפואי לישראל דרך המכס מחייבת את אישור משרד הבריאות על-פי צו יבוא חופשי. בצו זה מפורטים מוצרים החייבים רישיון יבוא או עמידה בתנאים מסוימים.

מהי ההגדרה של מכשור או ציוד רפואי – משרד הבריאות אישור יבוא אמר (אמ"ר)?

המונח ציוד רפואי (medical device) מתייחס למגוון רחב מאוד של אביזרים ומכשירים רפואיים המיועדים לטיפול או לסיוע בטיפול בבני-אדם, שאינם מוגדרים תרופה. הגדרתו עפ"י החוק: "ציוד רפואי" – כל אחד מהמפורטים להלן, ולמעט תכשיר כהגדרתו בפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א–1981:

  1. מכשיר המשמש לטיפול רפואי, וכן מכשיר או תוכנת מחשב הנדרשים להפעלת מכשיר כאמור; לעניין זה, "מכשיר" – לרבות אביזר, חומר כימי, מוצר ביולוגי או מוצר ביוטכנולוגי.
  2. עדשות מגע.
  3. מכשיר חשמלי הפולט קרינה מייננת או בלתי מייננת המשמש לטיפול קוסמטי.
משרד הבריאות אישור יבוא אמר

מהו פנקס האמ"ר ?

פנקס האמ"ר הוא מאגר הכולל את כל האביזרים והמכשירים הרפואיים שאושרו בידי האגף. ציוד רפואי יירשם בפנקס האמ"ר לתקופה שלא תעלה על חמש שנים אולם ציוד רפואי מן הסוג שמפורט להלן ירשם לתקופות על-פי המצוין:

  • שתלים – עד שנתיים.
  • ציוד רפואי הרשום או מותר בשיווק במדינה מוכרת – עד תום תוקפו של הרישום או ההיתר באותה מדינה, ובלבד שתקופת הרישום לא תעלה על 5 שנים מיום הרישום בישראל.

אישור תקופתי עבור יבוא ציוד רפואי

אגף ציוד רפואי מפקח על יבוא מכשירים ואביזרים רפואיים, חומרי גלם לייצור מכשור רפואי, חומרים וערכות למעבדות רפואיות, מכשירים ואביזרים וטרינריים וכן חומרים וערכות המשמשים במעבדות מחקר.

אישור יבוא תקופתי הנו אישור שמציג היבואן למכס בעת יבוא מוצרים המחייבים אישור יבוא מטעם אגף ציוד רפואי (אמ"ר) עפ"י הגדרות צו יבוא חופשי. חלק מהציוד הרפואי מחייב אישור יבוא מטעם רשות אחרת, למשל אגף הרוקחות, מכון התקנים או משרד התקשורת.

סיווג המכס של המוצר יקבע מי הרשות שתנפיק את אישור היבוא, הליך זה נדרש לכל סוג מוצר, לפיכך, לפני הגשת בקשה חשוב לקבל ממסווג מכס את פרט המכס (מס' בן 9 ספרות) של המוצר.

אישורי יבוא תקופתיים נחלקים לשתי קבוצות:

  1. ציוד רפואי רשום בפנקס האמ"ר .
  2. מוצרים שאינם רשומים בפנקס האמ"ר. 

הקבוצה השנייה מוגדרת על-פי הייעוד המוצהר של הטובין (מו"פ, ייצור וכו').

אישור חד פעמי ליבוא ציוד רפואי

אישור יבוא חד-פעמי היינו אישור שמנפיק אגף ציוד רפואי ליבואן כדי שיוכל להכניס לישראל משלוח של ציוד רפואי. אישור זה אינו מאפשר ליבואן להכניס לישראל משלוחים נוספים של המוצר שקיבל אישור חד פעמי, כמו כן אין משמעותו שהטובין שאושרו לייבוא ירשמו בפנקס הציוד הרפואי בעתיד.

אישור חד-פעמי ניתן במקרים שבהם היבואן הגיש לאגף ציוד רפואי בקשה לרישום המוצר בפנקס אמ"ר, ובעוד הבקשה נמצאת בהליכי בדיקה מתקדמים הוא מבקש לערוך הערכה קלינית לציוד.

אישור זה יכול להינתן במקרים נוספים, למשל אם היבואן מבקש להכניס את הסחורה לארץ לשם העברתה לרשות הפלסטינית, לשם הצגתה בכינוס או בתערוכה, לצורכי מחקר ופיתוח כגון מחקר אקדמי או ניסוי שלא בבני-אדם, לשם יבוא המוצר לישראל על מנת להכינו לייצוא וכן לשם שימוש של רופא בציוד זה בקליניקה שבבעלותו – וזאת בתנאי שהוא אינו משווק את המוצר אלא רק משתמש בו.